International Porsche
Festival – IX Zlot Porsche Club Polska już za nami.
International Porsche Festival – IX Zlot Porsche Club Polska
już za nami. Tegoroczna impreza była wyjątkowa, ponieważ
została zorganizowania wraz z Akademią Sportowej Jazdy
Porsche Automobilklubu Wielkopolski. Już na miesiąc przed, w
Poznaniu i okolicach o wydarzeniu było głośno, liczne
konkursy i audycje w Radiu RMI FM, „mrugające światłami” z
billboardów samochody Porsche, obszerne informacje na
wiatach przystankowych, plakaty w całym mieście, spoty w
Wielkopolskiej Telewizji Kablowej oraz kampania internetowa
(epoznan.pl, otomoto.pl, motoallegro.pl, auto.bydgoszcz.pl....)
dawały przedsmak, jakich emocji możemy się spodziewać. A
działo się...
Mimo iż oficjalne rozpoczęcie zaplanowane było w piątek 29
sierpnia na godzinę 17:00 to pierwsze symptomy „poznańskiej
inwazji Porsche” były widoczne w Polsce już dużo wcześniej.
Trzy zorganizowane grupy z południowej, wschodniej oraz
północnej Polski ściągały do Strykowa by stamtąd, w samo
południe wyruszyć II Ogólnopolską Kolumną Porsche Club
Poland Autostradą A2. Imponująco wyglądała kolumna około 30
samochodów Porsche gdy majestatycznie sunęły autostradą oraz
gdy korzystały z udostępnionych przez Autostradę
Wielkopolską bramek „For Porsche Only”. Po dotarciu do
Poznania uczestników czekała jeszcze rejestracja i
przygotowanie samochodów na malowniczym dziedzińcu Urzędu
Miejskiego w Poznaniu. Wjeżdżające na Rynek Starego Miasta
na ceremonię rozpoczęcia oraz uroczysty start samochody
Porsche, w ilości ponad setki, były witanie przez licznych
widzów, a po kilku minutach auta wypełniły dostępną
uczestnikom powierzchnię rynku.
O 17:00
nastąpiło uroczyste rozpoczęcie International Porsche
Festival – IX Zlot Porsche Club Polska w obecności
zaproszonych honorowych gości: Macieja Frankiewicza -
Wiceprezydenta Miasta Poznania, Roberta Werle – Prezesa
Automobilklubu Wielkopolski, Waldemara Witkowskiego -
Radnego Sejmiku Wojewódzkiego, Wiceprzewodniczącego Komisja
Kultury Fizycznej i Turystyki, kierownictwa zlotu Ryszarda
Kopczyka - Dyrektora Głównego oraz Dariusza Krupa –
Dyrektora Wykonawczego a także przedstawicieli Partnerów
Imprezy, Głównego firmy Michelin oraz BP Polska, Link4. Jako
pierwsza z rampy startowej, w otoczeniu lasu flag i balonów
partnerów startowała załoga z nr. 125 Dariusz Krupa, Filip
Sobczak w Porsche 911 mod. 964 Carrera 4. Kolejne startujące
załogi na rampę startową wprowadzały modelki w skromnych
mundurach „ochrony” a następnie po krótkim pokazie mody w
zwiewnych kreacjach wieczorowych. Po krótkiej prezentacji
zawodnicy wyruszali na miejsce pierwszej próby
sprawnościowej, która odbywała się na parkingu pod siedzibą
Automobilklubu Wielkopolski - budynek „DELTA”. Na startujące
załogi czekała tutaj niespotykana wcześniej próba polegająca
na szybkim i precyzyjnym podjechaniu do półmetka, który
stanowiły dwie tyczki ustawione w odległości około 10 cm,
pierwszą z nich trzeba było przewrócić nie dojeżdżając do
drugiej, a następnie na biegu wstecznym powrócić na metę.
Całość zadania trwała około 20 sekund ale próba pokazała, że
nie tylko duża moc liczy się w rywalizacji. Na kolejnej
próbie, zlokalizowanej przy Centrum Handlowym AUCHAN w
Swadzimiu na uczestników czekali na trybunie honorowej
kolejni goście, przedstawiciele gminy Tarnowo Podgórne,
Dyrekcja CH Auchan, Dyrekcja Bazy Zlotu Hotelu 500***.
Próba była dłuższa i dużo bardziej widowiskowa niż
wcześniejszy test techniczny, polegała na szybkich driftach
wokół latarni i przejechaniu długiego slalomu. Licznie
zgromadzeni goście Centrum Handlowego podziwiała gromadzące
się na parkingu w coraz większej ilości „Prosiaczki” od
wiekowych 911 poprzez zwinne 924, 944 aż do najnowszych
Caymanów i 911 GT3 oraz Turbo. Szczególnie spektakularne
były wyczyny zwinnych Boxsterów obydwóch generacji, które z
Mirosławem Skwarkiem i Karolem Matyskiem za sterami uzyskały
odpowiednio pierwszą i drugą lokatę w Pucharze Dyrektora
Auchan, trzecie miejsce w 911 Carrera 4S zdobył Marek
Rzepecki. Mimo, iż zapadły ciemności to uczestnicy mieli do
pokonania jeszcze jedną próbę w centrum Tarnowa Podgórnego,
która po zmroku nabrała dodatkowego wymiaru. Brawurowym
pokonaniem podwójnego nawrotu popisał się tutaj Maciej
Hodura w 911 mod. 964 Carrera 2, który przybył na zlot aż z
wysp brytyjskich. Po „pracowitym” popołudniu i wieczorze
wszyscy zawodnicy udali się na spoczynek do Bazy Zlotu
Hotelu 500*** - następnego dnia czekały ich sportowe emocje
na Torze Poznań.
Tor Poznań
„bladym świtem” (około 8:30) przywitał wszystkich pięknym
słońcem oraz...... badaniem głośności wydechów, następnie po
krótkim powitaniu zawodnicy rozjechali się na miejsca swoich
prób sprawnościowych gdzie wg. harmonogramu mieli jeździć
przez 2 godziny. Mimo, że próby na „Klombach”, „Kartingu” i
„Ciężarówkach” były spektakularne to najbardziej
emocjonujące były jednak przejazdy poszczególnych grup po
„Torze Poznań” gdzie uczestnicy po odbyciu krótkiego
szkolenia z bezpieczeństwa i techniki jazdy pod okiem
instruktorów-utytułowanych mistrzów kierownicy wytrwale
ćwiczyli zawiłe tajniki sportowej jazdy, a następnie sami
doskonalili swoje umiejętności. Efekty sportowych zmagań na
nitce Toru Widzowie mogli śledzić na rozstawionych na
terenie depo monitorach, a zaproszeni goście oraz VIP w
specjalnym namiocie PORSCHE (250m2), gdzie w miłym
towarzystwie, przy przekąskach i szklaneczce złocistego
Peroni komentowano sportowe wyczyny uczestników. Poza
sportowymi atrakcjami widzowie i goście w Depo mieli
możliwość podziwiania wielu modeli Porsche a także
uczestniczenia w rozgrywkach wirtualnego turnieju PORSCHE
2000 zorganizowanego przez firmę WINMAR Komputery. Na
najmłodszych czekały atrakcje w postaci trampolin,
dmuchanego zamku,
pierwsza nauka jazdy dla
dzieci - autochodzik LINK4
oraz obowiązkowe lody, gofry i wata cukrowa.
O godzinie
15:00 muzykę z głośników zagłuszył ryk wyczynowego PORSCHE
911 GT3 CUP należącego do pięciokrotnego Mistrza Polski
Macieja Stańco – był to znak, że rozpoczęły się jego
przejazdy pokazowe Co-driving dla laureatów konkursów,
uczestników zlotu i zaproszonych gości. Chętnych na
przejażdżkę było wielu, niestety ograniczony czas nie
pozwolił wielu doznać wrażeń mega szybkiej rundki po torze.
Po chwili Tor wróciły równie emocjonujące przejazdy
ostatniej najsilniejszej grupy uczestników, których można
było podziwiać za kierownicami potężnych 911 Turbo, 911 GT3
MK2, 911 Carrera S itp. W tej właśnie grupie swoją całkowitą
dominację na torze potwierdził Mariusz Bartnik w 911 (996)
Turbo regularnie uzyskując doskonałe czasy przejazdów na
poziomie 1:44: .... Na zakończenie zmagań na torze
organizatorzy przewidzieli Pokazowe Przejazdy Ze Startu
Zatrzymanego Na Światła Startowe. Do zmagań stanęło około 30
uczestników podzielonych na trzy grupy wg. czasów uzyskanych
w przejazdach kwalifikacyjnych. Podczas startu liczyła się
zimna krew i opanowanie, a emocje były niemniejsze niż w
czasie wyścigów Formuły 1. W przejazdach I grupy najlepsi
okazali się Mariusz Bartnik, Radek Kordecki oraz Sławomir
Kubzdyl, rewelacyjny podczas startu Mirek Skwarek w
Boxsterze S niestety musiał ustąpić w dalszej części
przejazdu pola szybszym „turbinom”. Przejazdy grupy II
rozpoczęły się od sporej niespodzianki – ustawiony na
ostatniej linii Dariusz Krupa na 911 (964) Carrera 4
brawurowym startem przebił się na trzecią pozycję i
odpierając ataki rywali dowiózł to miejsce do mety ustępując
zwycięzcom Piotrowi Pawelcowi w 911 (996) Turbo oraz
Krzysztofowi Grudzińskiemu w 911 (997) Carrera S. Równie
emocjonujący był trzeci start kiedy to startujący z trzeciej
pozycji Ryszard Majewski w 911 (964) Carrera 2 szybko
przebił się na prowadzenie i minął linię mety przed
Wojciechem Radwańskim (968) i Bartoszem Banaszakiem (944S2).
Tego dnia na uczestników czekał jeszcze bankiet
zakończeniowy i dekoracja laureatów
pucharami.
Niedziela
była ostatnim dniem International Porsche Festival – IX Zlot
Porsche Club Polska, w planie była uroczysta parada z
Tarnowa Podgórnego – Hotel 500*** na Rynek Starego Miasta w
Poznaniu. W paradzie wzięło udział około 40 samochodów
pilotowanych przez Safety Car Toru „Poznań”. Przejazd takiej
ilości budził duże zainteresowanie obserwatorów zaś „Porsche
Parking” na płycie Rynku stał się tłem wielu sesji
fotograficznych. Uczestnicy Zlotu pożegnali się ze sobą oraz
gościnnym Poznaniem, tradycyjną „kawą i słodkim” w stałym
miejscu spotkań Porsche Club Polska - Restauracji „Dom
Vikingów”.