29-30.08.2008 International Porsche Festival - IX Zlot Porsche
FOTO SCHREK
- ZDJĘCIA WOLNE OD PRAW AUTORSKICH
FOTO AW - M. WOJCIESZAK FOTO M. ZAPOROWSKI

International Porsche Festival – IX Zlot Porsche Club Polska już za nami.

International Porsche Festival – IX Zlot Porsche Club Polska już za nami. Tegoroczna impreza była wyjątkowa, ponieważ została zorganizowania wraz z Akademią Sportowej Jazdy Porsche Automobilklubu Wielkopolski. Już na miesiąc przed, w Poznaniu i okolicach  o wydarzeniu było głośno, liczne konkursy i audycje w Radiu RMI FM, „mrugające światłami” z billboardów samochody Porsche, obszerne informacje na wiatach przystankowych, plakaty w całym mieście, spoty w Wielkopolskiej Telewizji Kablowej oraz kampania internetowa (epoznan.pl, otomoto.pl, motoallegro.pl, auto.bydgoszcz.pl....) dawały przedsmak, jakich emocji możemy się spodziewać. A działo się...

Mimo iż oficjalne rozpoczęcie zaplanowane było w piątek 29 sierpnia na godzinę 17:00 to pierwsze symptomy „poznańskiej inwazji Porsche” były widoczne w Polsce już dużo wcześniej. Trzy zorganizowane grupy z południowej, wschodniej oraz północnej Polski ściągały do Strykowa by stamtąd,  w samo południe wyruszyć II Ogólnopolską Kolumną Porsche Club Poland Autostradą A2. Imponująco wyglądała kolumna około 30 samochodów Porsche gdy majestatycznie sunęły autostradą oraz gdy korzystały z udostępnionych przez Autostradę Wielkopolską bramek „For Porsche Only”. Po dotarciu do Poznania uczestników czekała jeszcze rejestracja i przygotowanie samochodów na malowniczym dziedzińcu Urzędu Miejskiego w Poznaniu. Wjeżdżające na Rynek Starego Miasta na ceremonię rozpoczęcia oraz uroczysty start samochody Porsche, w ilości ponad setki, były witanie przez licznych widzów, a po kilku minutach auta wypełniły dostępną uczestnikom powierzchnię rynku.

O 17:00 nastąpiło uroczyste rozpoczęcie International Porsche Festival – IX Zlot Porsche Club Polska w obecności zaproszonych honorowych gości: Macieja Frankiewicza - Wiceprezydenta Miasta Poznania, Roberta Werle – Prezesa Automobilklubu Wielkopolski, Waldemara Witkowskiego - Radnego Sejmiku Wojewódzkiego, Wiceprzewodniczącego Komisja Kultury Fizycznej i Turystyki,  kierownictwa zlotu Ryszarda Kopczyka - Dyrektora Głównego oraz Dariusza Krupa – Dyrektora Wykonawczego a także przedstawicieli Partnerów Imprezy, Głównego firmy Michelin oraz BP Polska, Link4. Jako pierwsza z rampy startowej, w otoczeniu lasu flag i balonów partnerów startowała załoga z nr. 125 Dariusz Krupa, Filip Sobczak w Porsche 911 mod. 964 Carrera 4. Kolejne startujące załogi na rampę startową wprowadzały modelki w skromnych mundurach „ochrony” a następnie po krótkim pokazie mody w zwiewnych kreacjach wieczorowych. Po krótkiej prezentacji zawodnicy wyruszali na miejsce pierwszej próby sprawnościowej, która odbywała się na parkingu pod siedzibą Automobilklubu Wielkopolski - budynek „DELTA”. Na startujące załogi czekała tutaj niespotykana wcześniej próba polegająca na szybkim i precyzyjnym podjechaniu do półmetka, który stanowiły dwie tyczki ustawione w odległości około 10 cm, pierwszą z nich trzeba było przewrócić nie dojeżdżając do drugiej, a następnie na biegu wstecznym powrócić na metę. Całość zadania trwała około 20 sekund ale próba pokazała, że nie tylko duża moc liczy się w rywalizacji. Na kolejnej próbie, zlokalizowanej przy Centrum Handlowym AUCHAN w Swadzimiu na uczestników czekali na trybunie honorowej kolejni goście, przedstawiciele gminy Tarnowo Podgórne, Dyrekcja CH Auchan, Dyrekcja Bazy Zlotu Hotelu 500***.  Próba była dłuższa i dużo bardziej widowiskowa niż wcześniejszy test techniczny, polegała na szybkich driftach wokół latarni i przejechaniu długiego slalomu.  Licznie zgromadzeni goście Centrum Handlowego podziwiała gromadzące się na parkingu w coraz większej ilości „Prosiaczki” od wiekowych 911 poprzez zwinne 924, 944 aż do najnowszych Caymanów i 911 GT3 oraz Turbo. Szczególnie spektakularne były wyczyny zwinnych Boxsterów  obydwóch generacji, które z Mirosławem Skwarkiem i Karolem Matyskiem za sterami uzyskały odpowiednio pierwszą i drugą lokatę w Pucharze Dyrektora Auchan, trzecie miejsce w 911 Carrera 4S zdobył Marek Rzepecki. Mimo, iż zapadły ciemności to uczestnicy mieli do pokonania jeszcze jedną próbę w centrum Tarnowa Podgórnego, która po zmroku nabrała dodatkowego wymiaru. Brawurowym pokonaniem podwójnego nawrotu popisał się tutaj Maciej Hodura w 911 mod. 964 Carrera 2, który przybył na zlot aż z wysp brytyjskich. Po „pracowitym” popołudniu i wieczorze wszyscy zawodnicy udali się na spoczynek do Bazy Zlotu Hotelu 500*** - następnego dnia czekały ich sportowe emocje na Torze Poznań.

Tor Poznań „bladym świtem” (około 8:30) przywitał wszystkich pięknym słońcem oraz...... badaniem głośności wydechów, następnie po krótkim powitaniu zawodnicy rozjechali się na miejsca swoich prób sprawnościowych gdzie wg. harmonogramu mieli jeździć przez 2 godziny. Mimo, że próby na „Klombach”, „Kartingu” i „Ciężarówkach” były spektakularne to najbardziej emocjonujące były jednak przejazdy poszczególnych grup po „Torze Poznań” gdzie uczestnicy po odbyciu krótkiego szkolenia z bezpieczeństwa i techniki jazdy pod okiem instruktorów-utytułowanych mistrzów kierownicy wytrwale ćwiczyli zawiłe tajniki sportowej jazdy, a następnie sami doskonalili swoje umiejętności. Efekty sportowych zmagań na nitce Toru Widzowie mogli śledzić na rozstawionych na terenie depo monitorach, a zaproszeni goście oraz VIP w specjalnym namiocie PORSCHE (250m2), gdzie w miłym towarzystwie, przy przekąskach i szklaneczce złocistego Peroni komentowano sportowe wyczyny uczestników. Poza sportowymi atrakcjami widzowie i goście w Depo mieli możliwość podziwiania wielu modeli Porsche a także uczestniczenia w rozgrywkach wirtualnego turnieju PORSCHE 2000 zorganizowanego przez firmę WINMAR Komputery. Na najmłodszych czekały atrakcje w postaci trampolin, dmuchanego zamku, pierwsza nauka jazdy dla dzieci - autochodzik LINK4 oraz obowiązkowe lody, gofry i wata cukrowa. 

O godzinie 15:00 muzykę z głośników zagłuszył ryk wyczynowego PORSCHE 911 GT3 CUP należącego do pięciokrotnego Mistrza Polski Macieja Stańco – był to znak, że rozpoczęły się jego przejazdy pokazowe Co-driving dla laureatów konkursów, uczestników zlotu i zaproszonych gości. Chętnych na przejażdżkę było wielu, niestety ograniczony czas nie pozwolił wielu doznać wrażeń mega szybkiej rundki po torze. Po chwili Tor wróciły równie emocjonujące przejazdy ostatniej najsilniejszej grupy uczestników, których można było podziwiać za kierownicami potężnych 911 Turbo, 911 GT3 MK2, 911 Carrera S itp. W tej właśnie grupie swoją całkowitą dominację na torze potwierdził Mariusz Bartnik w 911 (996) Turbo regularnie uzyskując doskonałe czasy przejazdów na poziomie 1:44: ....  Na zakończenie zmagań na torze organizatorzy przewidzieli Pokazowe Przejazdy Ze Startu Zatrzymanego Na Światła Startowe. Do zmagań stanęło około 30 uczestników podzielonych na trzy grupy wg. czasów uzyskanych w przejazdach kwalifikacyjnych. Podczas startu liczyła się zimna krew i opanowanie, a emocje były niemniejsze niż w czasie wyścigów Formuły 1. W przejazdach I grupy najlepsi okazali się Mariusz Bartnik, Radek Kordecki oraz Sławomir Kubzdyl, rewelacyjny podczas startu Mirek Skwarek w Boxsterze S niestety musiał ustąpić w dalszej części przejazdu pola szybszym „turbinom”. Przejazdy grupy II rozpoczęły się od sporej niespodzianki – ustawiony na ostatniej linii Dariusz Krupa na 911 (964) Carrera 4 brawurowym startem przebił się na trzecią pozycję i odpierając ataki rywali dowiózł to miejsce do mety ustępując zwycięzcom Piotrowi Pawelcowi w 911 (996) Turbo oraz Krzysztofowi Grudzińskiemu w 911 (997) Carrera S. Równie emocjonujący był trzeci start kiedy to startujący z trzeciej pozycji Ryszard Majewski w 911 (964) Carrera 2 szybko przebił się na prowadzenie i minął linię mety przed  Wojciechem Radwańskim (968) i Bartoszem Banaszakiem (944S2). Tego dnia na uczestników czekał jeszcze bankiet zakończeniowy i dekoracja laureatów pucharami.

Niedziela była ostatnim dniem International Porsche Festival – IX Zlot Porsche Club Polska, w planie była uroczysta parada z Tarnowa Podgórnego – Hotel 500*** na Rynek Starego Miasta w Poznaniu. W paradzie wzięło udział około 40 samochodów pilotowanych przez Safety Car Toru „Poznań”. Przejazd takiej ilości budził duże zainteresowanie obserwatorów zaś „Porsche Parking” na płycie Rynku stał się tłem wielu sesji fotograficznych. Uczestnicy Zlotu pożegnali się ze sobą oraz gościnnym Poznaniem, tradycyjną „kawą i słodkim” w stałym miejscu spotkań Porsche Club Polska - Restauracji „Dom Vikingów”.