29-31.05.2009 Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski

WYNIKI

FOTO - BUBU FOTO SHREK FOTO PIOTR MAY

FOTO - AGNIESS KUJAWA

FOTO - KRZYSZTOF KUJAWA

FOTO - F. KRAWCZYK

Ciekawe wyścigi w ostatni weekend maja

Sobota 30 maja na Torze Poznań – Automobilklub Wielkopolski, była pierwszym dniem finałów kolejnej rundy Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski oraz rundy FIA CEZ Strefy Europy Centralnej.

Najwięcej emocji przyniosła I runda Długodystansowych Samochodowych Mistrzostw Polski. Praktycznie na samym finiszu triumfowali Adam Kornacki i Lance David Arnold z Lukas Motorsport. Arnold wyprzedził prowadzącego Rudolfa Machanka na dwa okrążenia przed metą. Po zmianie ze Stefanem Rosiną, Machanek posiadał okrążenie przewagi.

Maciej Stańco, drugi w kwalifikacjach za Stefanem Rosiną, odpadł na ósmym okrążeniu z powodu urwania lewej półosi w Ferrari 430. Mariusz Miękoś, który po zmianie z Robertem Lukasem zajmował drugie miejsce, zderzył się z dublowanym Golfem VI TDI debiutanta Adama Nowackiego, wykonał salto przez dach. Przy okazji uszkodzona została jeszcze Alfa GTV Artura Obuchowskiego.

W klasie 3 najlepsi okazali się Marcin i Adam Gładyszowie w VW Jetta. Z kolei w klasie 1 triumfował Fiat Panda Artura Czyża i Macieja Garsteckiego, którzy w klasyfikacji generalnej uplasowali się na znakomitym siódmym miejscu.

I runda DSMP (89 okrążeń): 1. Adam Kornacki/Lance David Arnold (Porsche 997 GT3 Cup) 3:01.19,657, 2. Rudolf Machanek/Stefan Rosina (Posche 997 GT3 RSR) – strata 8,930, 3. Teodor Myszkowski/Stefan Biliński (Porsche 997 GT3 Cup) – 2 okrążenia, 4. Luis Scarpaccio/Fabio Ghizzi (Ferrari 360 Modena) – 2 okrążenia, 5. Adam Gładysz/Marcin Gładysz (Volkswagen Jetta) – 2 okrążenia, 6. Miro Konopka/Andrej Studenic (Porsche 997 GT3 RSR) – 7 okrążeń, 7. Maciej Garstecki/Artur Czyż (Fiat Panda) – 8 okrążeń, 8. Maciej Tomaszewski/Marcin Wydra (Alfa Romeo 156 TS) – 9 okrążeń, 9. Piotr Bany/Sebastian Kołakowski (Alfa Romeo 156 TS) – 10 okrążeń, 10. Aleksander Michałowski/Michał Matuszyk/Robert Kosiba (BMW M3 E46) – 12 okrążeń.

W sobotnie przedpołudnie lider mistrzostw strefy, Słowak Miro Konopka wygrał pierwszy sprint Dywizji 4 powyżej 2000 ccm. 6 sekund za Saleenem kierowcy z Bratysławy, metę minęło pucharowe Porsche Roberta Lukasa. Na trzecim miejscu finiszowała Karolina Lampel-Czapka, triumfatorka klasy do 3500 ccm.

W niedzielę Słowakowi Tomasowi Jungowi zabrakło paliwa w Audi TT-R DTM na finiszu wyścigu Dywizji 4 powyżej 2000 ccm i dlatego kolejne zwycięstwo w FIA CEZ Trophy zanotował Miro Konopka w Saleenie. Na podium stanął również Maciej Stańco, mający problemy z elektroniką w Ferrari. Klasę 3500 wygrała Karolina Lampel-Czapka, czołową trójkę skompletowali Michał Słomian i Adam Gładysz, nadal lider punktacji. Z kolei w klasyfikacji generalnej Grand Prix Polski prowadzi Robert Lukas, czwarty w niedzielnym wyścigu.

WYŚCIG 1 (15 okrążeń): 1. Miro Konopka (Saleen S7R) – 23.59,237, 2. Robert Lukas (Porsche 997 GT3 Cup) – strata 6,054, 3. Karolina Lampel-Czapka (Renault Megane Trophy) – 7,101, 4. Mariusz Miękoś (Porsche 997 GT3 Cup) – 45,022, 5. Piotr Zaleski (Porsche 997 GT3 Cup) – 49,407, 6. Mato Konopka (Porsche 997 GT3 RSR) – 1.22,729, 7. Rudolf Machanek (Porsche 997 GT3 RSR) – 1.22,897, 8. Michał Słomian ( Lotus Exige) – 1.27,484, 9. Adam Gładysz (Volkswagen Jetta) – 1.31,070, 10. Marcin Gładysz (Seat Leon Supercopa) – 1.41,598.

WYŚCIG 2 (15 okrążeń): 1. Miro Konopka (Saleen S7R) –  23.33,908, 2. Tomas Jung (Audi TT-R DTM) – 11,146, 3. Maciej Stańco (Ferrari 430 GT3) – 22,629, 4. Robert Lukas (Porsche 997 GT3 Cup) – 31,577, 5. Karolina Lampel-Czapka (Renault Megane Trophy) – 36,286, 6. Michał Słomian (Lotus Exige) – 1.07,532, 7. Piotr Zaleski (Porsche 997 GT3 Cup) – 1.15,152, 8. Mariusz Miękoś (Porsche 997 GT3 Cup) – 1.25,252, 9. Adam Gładysz (Seat Leon Supercopa) – 1 okrążenie, 10. Marcin Gładysz (Volkswagen Jetta) – 1 okrążenie.

Punktacja Grand Prix Polski: 1. Lukas – 29, 2. Stańco – 26, 3. Konopka – 20, 4. Lampel-Czapka – 14, 5. A. Gładysz – 13, 6. Miękoś – 11, 7. M. Gładysz – 10, 8. Jung – 8, 9. Spyra – 6, 10. Zaleski –  4.

Michał Kijanka utrzymał pozycję lidera Picanto Lotos Cup, zajmując drugie i pierwsze miejsce.Miał jednak utrudnione zadanie, bo spóźnił się na start i ruszał z depo - podobnie jak posiadaczka pole position, Aleksandra Furgał. (finiszowała na ósmym, a następnie na 14. miejscu). Bohaterką niedzieli okazała się Magda Wilk - druga kobieta na podium w historii Pucharu Picanto (był trzecia, a potem czwarta). Zwycięzcą pierwszego wyścigu został Maciej Kopański, następnie drugi, 0,4 sekundy za Kijanką.

Liderzy klasyfikacji cee’d Lotos Cup rozdzielili między siebie pola startowe do pierwszego wyścigu. W pierwszym zakręcie na prowadzenie wysunęli się Kamil Raczkowski i Łukasz Błaszkowski, kilkanaście metrów tracił Maciej Ostoja-Chyżyński i jadąca za nim reszta stawki. Andrzej Gasenko miał bardzo nieudany start i stracił kilka pozycji. Od początku musiał więc gonić uciekającą czołówkę. Na drugim okrążeniu Łukasz Błaszkowski atakując prowadzącego Kamila Raczkowskiego doprowadził do kontaktu. W efekcie lider wypadł z toru i powrócił na niego w okolicach ósmej pozycji i rozpoczął szaleńczą pogoń. Błaszkowski został samodzielnym liderem, sędziowie jednak za spowodowanie kolizji ukarali zawodnika przejazdem przez depo.

Po odbyciu kary Błaszkowski powrócił do walki na ósmym miejscu. Prowadzenie w wyścigu objął Andrzej Gasenko, który przez kilka okrążeń zdołał odrobić straty po nieudanym starcie. Za nim jechał Maciej Ostoja-Chyżyński, jednak niedługo bronił się przed goniącym Raczkowskim. Znakomita pogoń pozwoliła Błaszkowskiemu awansować na czwarte miejsce.

W drugim wyścigu po świetnym starcie Gasenko i pędzący tuż za nim Raczkowski objęli prowadzenie. Raczkowski nie podejmował ataków, Gasenko starał się jak najszybciej odjechać od rywala. Trzeci był Ostoja-Chyżyński. W połowie dystansu dopędził go Błaszkowski. Atak skończył się niepowodzeniem, ale Błaszkowski musiał zjechać do depo na odgięcie trącego o koło błotnika, a Ostoja-Chyżyński z trudem pokonywał prawe zakręty. Do mety dojechał na trzecim miejscu. Zwyciężył Raczkowski, wykorzystując niewielki błąd Gasenki w drugiej części wyścigu.

Liderem klasyfikacji cee’d Lotos Cup jest Kamil Raczkowski, kolejne miejsca zajmują Andrzej Gasenko, Maciej Ostoja-Chyżyński i Łukasz Błaszkowski.
(jjp)

Tekst - J. Pałuba
Foto - W. Grzesiak