PATRONAT HONOROWY
- PREZYDENT MIASTA POZNANIA - Ryszard Grobelny:
WSPÓŁORGANIZATOR:
PATRONAT MEDIALNY:
SPONSORZY:
Za nami już trzydziesty siódmy
Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych, jedenasta
runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych i siódmy Wyścig
Pojazdów Zabytkowych na Torze „Poznań”, zorganizowany przez
Automobilklub Wielkopolski, który odbył się w dniach od 2 do 5
września 2010 roku.
(film dla Radia Merkury zrealizował
Wojciech Wardejn.) Serdecznie dziękujemy
Radiu Merkury
za zgodę na publikację filmu.
W rajdzie wzięło udział 49 załóg w
tym kilka z zagranicy, których zadaniem było pokonanie
odpowiednio w piątek i w sobotę trasy 105 i 128 kilometrów
drogami Wielkopolski. Wśród zgłoszonych teamów znalazło się 5
jednośladów; Victoria kr20zbl z 1936 roku, Victoria KR25 Aero z
1953 roku, ZZR Komar 2 z 1970 roku, Suzuki
RV50 z 1975 roku i Jawa 20 z 1977 roku. Najstarszymi samochodami
na starcie były między innymi Ford A z 1929 roku, Mercedes
W21 200c z 1934 roku, Fiat 508 III Junak z 1935 roku, FORD Eifel
z 1937 roku i Polski Fiat 508 III S z 1937 roku.
W piątek rajd wyruszył z bazy –
Hotel & Camping „Malta” do Murowanej Gośliny, gdzie uczestnicy
zaprezentowali pojazdy. Na trasie rajdu odbyło się 5 prób SZ,
podczas których zawodnicy zmagali się ze slalomami, 4 próby
rekreacyjne i 2 próby OTJ (ocena techniki jazdy) wprowadzone w
tym roku do regulaminu. – Rajd nie ma na celu jak najszybszego
dotarcia do celu, ale także wykazanie się umiejętnością
doskonałego prowadzenia pojazdu – uważa Grzegorz Rybak,
kierownik trasy. Kolejnym punktem na mapie rajdu był wyścig na
Torze „Poznań”, który odbył się w tym samym czasie, co Wyścigowe
Samochodowe Mistrzostwa Polski i okazał się być nie lada
atrakcją zarówno dla amatorów wyścigowej jazdy, jak i
zawodników. Najpierw zawodnicy wyścigów samochodowych głośno i z
wielkim zapałem kibicowali uczestnikom wyścigu pojazdów
zabytkowych, a następnie role się odwróciły. Uczestnicy zostali
podzieleni na cztery klasy i tak w KLASIE 1 do 1945 roku
najlepszy był Witold Działoszyński (Automobilklub Wielkopolski),
drugie miejsce zajął Stanisław Popowicz (Automobilklub Stalowa
Wola), a trzecie Robert Robak (Automobilklub Wielkopolski). W
KLASIE 2 do 80KM najwyższe miejsce na podium zajął Robert Roszyk
(Automobilklub Śląski) drugi był Gregor Korpas (Automobilklub
Śląski), trzeci Marek Szwagierczak (Automobilklub
Wielkopolskie). W KLASIE 3 od 80 do 160KM wygrał Paweł Brukszo
(Automobilklub Polski), drugie miejsce zajął Erwin Meisel
(Automobilklub Krakowski), a na trzeciej pozycji uplasował się
Bartosz Balicki (Automobilklub Beskidzki). W KLASIE 4 powyżej
160KM miejsce na podium zajęli kolejno Marcin Stryczak
(Automobilklub Częstochowski), Arek Wieczorek i Stanisław Keck.
W sobotę załogi przemierzały drogę do
Dziekanowic, następnie do Czerniejewa i dalej na poznański Stary
Rynek, gdzie w ramach rajdu odbył się konkurs elegancji. Liczna
publiczność mogła podziwiać piękne samochody, zapoznać się z
historią poszczególnych pojazdów, czy zrobić pamiątkowe zdjęcia.
– Taka parada to nie lada gratka dla wielbicieli starych aut.
Cieszę się, że Automobilklub Wielkopolski w taki sposób umila
sobotnie popołudnie Poznaniakom – mówi Pani Agnieszka,
mieszkanka Poznania. Spośród zespołów wybrano i nagrodzono
równorzędnie pięć; załogę Marka Kucemby MERCEDES BENZ W111
280SE Cabrio (Automobilklub Wielkopolski), Marcina Grycza Volvo
1800 ES (Automobilklub Wielkopolski), Wiesława Kuczmy FORD A
(Automobilklub Wielkopolski i Legnickie Towarzystwo
Automobilowe), Romana Gawędy Zwickau AWZ P70 (Automobilklub
Lubelski) i Tomasza Markiewicza DAIMLER DS. 420. – W konkursie
elegancji braliśmy pod uwagę przede wszystkim stan i wygląd
pojazdu, jednakże znaczący wpływ na ocenę miały stroje zespołu,
dobrane odpowiednio do roku, z którego pochodził pojazd –
wyjaśnia Hanna Furmanowska, komandor rajdu. Wyróżnieni otrzymali
pamiątkowe puchary.
Najlepsza w 37 rajdowych zmaganiach
okazała się być załoga Wiesław i Józefa Kuczma, której samochód
zepsuł się niedaleko mety. Zawodnicy ukończyli jednak rajd
dzięki Henrykowi i Ingeborg Poloczkom (Automobilklub Śląski) na,
dozwolonym regulaminem, holu. – Wiesław i Józefa Kuczma wykazali
się naprawdę wspaniałą sportową postawą i w dowód wdzięczności
oddali swój zwycięski puchar załodze Henryka Poloczka, taka
postawa fair play pokazuje, że rajdy pojazdów zabytkowych to nie
tylko dążenie do zwycięstwa za wszelką cenę, ale przede
wszystkim chęć dobrej zabawy i wykazania się umiejętnościami –
powiedział Grzegorz Rybak, kierownik trasy. Na wysokiej, drugiej
pozycji uplasował się zespół Robert Robak, Jacek Paczyński
(Automobilklub Wielkopolski), a trzecie miejsce zajęli Maria i
Ryszard Kramarczyk (Automobilklub Krakowski).
W ramach rajdu odbyła się 11 i
ostatnia runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Zespoły
przydzielono do odpowiednich grup, w zależności od roku
produkcji pojazdu. I tak w kategorii PRE 1945 pierwsze miejsce
zajęli Maria i Ryszard Kramarczyk, drugie Stanisław Popowicz i
Zdzisława Sikorska-Popowicz, trzecie miejsce wywalczyli Wiesław
i Józefa Kuczma. W kategorii POST 1945 pierwsze miejsce zdobyli
Tadeusz Durczyński i Mirosław Skrzyszewski, drugie Irena i
Andrzej Nocen, na trzecim znaleźli się Renata i Maciej
Kamieńscy. Wklasie POST 1965 najlepszy
okazał się Paweł Brukszo, druga była Grażyna Hołojuch a trzeci
Gregor Korpas. W klasie motocykli pierwsze miejsce na podium
zajął Grzegorz Chromik, drugi był Wiktor Paul, trzecie miejsce
zajęły panie, Magdalena Pękala i Magdalena Lipka.
Zawodnikom wręczono dodatkowe puchary
ufundowane przez Automobilklub Wielkopolski, w następujących
kategoriach: dla najlepszej załogi kobiecej-Marii Kramarczyk
(Automobilklub Krakowski) dla najlepszego
motocyklisty-Grzegorzowi Chromikowi (Automobilklub Polski), dla
najmłodszego zawodnika-Amadeuszowi Kucembie (Automobilklub
Wielkopolski), a także puchar pechowca, solidarnie odebrany
przez wszystkich motocyklistów, którym co prawda z dużym
opóźnieniem, ze względu na ciągle psujące się pojazdy, ale udało
się ukończyć rajd. Puchar za próby sprawności, ufundowany przez
Radio Merkury, zdobył Marcin Stryczak (Automobilklub
Częstochowski). Kolejne zmagania odbędą się już za rok.
Wszystkim załogom dziękujemy za udział w Rajdzie.