02-05.09.2010 -POZNAŃSKI MIĘDZYNARODOWY RAJD POJAZDÓW ZABYTKOWYCH
FOTO - START A. Rybak FOTO - Tor - A. Rybak
FOTO - RYNEK G. Rybak FOTO WYŚCIG - T. Cichacka
FOTO - A. Cytowicz FOTO - Tomek
WYNIKI
kl generalna XXXVII PMRPZ
XI runda MPPZ pre1945 XI runda MPPZ post 1945
XI runda MPPZ post 1965 XI runda MPPZ motocykle
WYNIKI WYŚCIGÓW
PATRONAT HONOROWY
- PREZYDENT MIASTA POZNANIA - Ryszard Grobelny:
WSPÓŁORGANIZATOR:
PATRONAT MEDIALNY:
SPONSORZY:

 

Za nami już trzydziesty siódmy Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych, jedenasta runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych i siódmy Wyścig Pojazdów Zabytkowych na Torze „Poznań”, zorganizowany przez Automobilklub Wielkopolski, który odbył się w dniach od 2 do 5 września 2010 roku.

 

(film dla Radia Merkury zrealizował Wojciech Wardejn.)
Serdecznie dziękujemy
Radiu Merkury za zgodę na publikację filmu.

 

W rajdzie wzięło udział 49 załóg w tym kilka z zagranicy, których zadaniem było pokonanie odpowiednio w piątek i w sobotę trasy 105 i 128 kilometrów drogami Wielkopolski. Wśród zgłoszonych teamów znalazło się 5 jednośladów; Victoria kr20zbl z 1936 roku, Victoria KR25 Aero z 1953 roku, ZZR Komar 2 z 1970 roku, Suzuki RV50 z 1975 roku i Jawa 20 z 1977 roku. Najstarszymi samochodami na starcie były między innymi Ford A z 1929 roku, Mercedes W21 200c z 1934 roku, Fiat 508 III Junak z 1935 roku, FORD Eifel z 1937 roku i Polski Fiat 508 III S z 1937 roku.

W piątek rajd wyruszył z bazy  – Hotel & Camping „Malta” do Murowanej Gośliny, gdzie uczestnicy zaprezentowali pojazdy.  Na trasie rajdu odbyło się 5 prób SZ, podczas których zawodnicy zmagali się ze slalomami, 4 próby rekreacyjne i 2 próby OTJ (ocena techniki jazdy) wprowadzone w tym roku do regulaminu. – Rajd nie ma na celu jak najszybszego dotarcia do celu, ale także wykazanie się umiejętnością doskonałego prowadzenia pojazdu – uważa Grzegorz Rybak, kierownik trasy. Kolejnym punktem na mapie rajdu był wyścig na Torze „Poznań”, który odbył się w tym samym czasie, co Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski i okazał się być nie lada atrakcją zarówno dla amatorów wyścigowej jazdy, jak i zawodników. Najpierw zawodnicy wyścigów samochodowych głośno i z wielkim zapałem kibicowali uczestnikom wyścigu pojazdów zabytkowych, a następnie role się odwróciły. Uczestnicy zostali podzieleni na cztery klasy i tak w KLASIE 1 do 1945 roku najlepszy był Witold Działoszyński (Automobilklub Wielkopolski), drugie miejsce zajął Stanisław Popowicz (Automobilklub Stalowa Wola), a trzecie Robert Robak (Automobilklub Wielkopolski). W KLASIE 2 do 80KM najwyższe miejsce na podium zajął Robert Roszyk (Automobilklub Śląski) drugi był Gregor Korpas (Automobilklub Śląski), trzeci Marek Szwagierczak (Automobilklub Wielkopolskie). W KLASIE 3 od 80 do 160KM wygrał Paweł Brukszo (Automobilklub Polski), drugie miejsce zajął Erwin Meisel (Automobilklub Krakowski), a na trzeciej pozycji uplasował się Bartosz Balicki (Automobilklub Beskidzki). W KLASIE 4 powyżej 160KM miejsce na podium zajęli kolejno Marcin Stryczak (Automobilklub Częstochowski), Arek Wieczorek i Stanisław Keck.

W sobotę załogi przemierzały drogę do Dziekanowic, następnie do Czerniejewa i dalej na poznański Stary Rynek, gdzie w ramach rajdu odbył się konkurs elegancji. Liczna publiczność mogła podziwiać piękne samochody, zapoznać się z historią poszczególnych pojazdów, czy zrobić pamiątkowe zdjęcia. – Taka parada to nie lada gratka dla wielbicieli starych aut. Cieszę się, że Automobilklub Wielkopolski w taki sposób umila sobotnie popołudnie Poznaniakom – mówi Pani Agnieszka, mieszkanka Poznania. Spośród zespołów wybrano i nagrodzono równorzędnie pięć; załogę Marka Kucemby MERCEDES  BENZ  W111 280SE Cabrio (Automobilklub Wielkopolski), Marcina Grycza Volvo 1800 ES (Automobilklub Wielkopolski), Wiesława Kuczmy FORD A (Automobilklub Wielkopolski i Legnickie Towarzystwo Automobilowe), Romana Gawędy Zwickau AWZ P70 (Automobilklub Lubelski) i Tomasza Markiewicza DAIMLER DS. 420. –  W konkursie elegancji braliśmy pod uwagę przede wszystkim stan i wygląd pojazdu, jednakże znaczący wpływ na ocenę miały stroje zespołu, dobrane odpowiednio do roku, z którego pochodził pojazd – wyjaśnia Hanna Furmanowska, komandor rajdu. Wyróżnieni otrzymali pamiątkowe puchary.

Najlepsza w 37 rajdowych zmaganiach okazała się być załoga Wiesław i Józefa Kuczma, której samochód zepsuł się niedaleko mety. Zawodnicy ukończyli jednak rajd dzięki Henrykowi i Ingeborg Poloczkom (Automobilklub Śląski) na, dozwolonym regulaminem, holu. – Wiesław i Józefa Kuczma wykazali się naprawdę wspaniałą sportową postawą i w dowód wdzięczności oddali swój zwycięski puchar załodze Henryka Poloczka, taka postawa fair play pokazuje, że rajdy pojazdów zabytkowych to nie tylko dążenie do zwycięstwa za wszelką cenę, ale przede wszystkim chęć dobrej zabawy i wykazania się umiejętnościami – powiedział Grzegorz Rybak, kierownik trasy. Na wysokiej, drugiej pozycji uplasował się zespół Robert Robak, Jacek Paczyński (Automobilklub Wielkopolski), a trzecie miejsce zajęli Maria i Ryszard Kramarczyk (Automobilklub Krakowski).

W ramach rajdu odbyła się 11 i ostatnia runda Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Zespoły przydzielono do odpowiednich grup, w zależności od roku produkcji pojazdu. I tak w kategorii PRE 1945 pierwsze miejsce zajęli Maria i Ryszard Kramarczyk, drugie Stanisław Popowicz i Zdzisława Sikorska-Popowicz, trzecie miejsce wywalczyli Wiesław i Józefa Kuczma. W kategorii POST 1945 pierwsze miejsce zdobyli Tadeusz Durczyński i Mirosław Skrzyszewski, drugie Irena i Andrzej Nocen, na trzecim znaleźli się Renata i Maciej Kamieńscy. W klasie POST 1965 najlepszy okazał się Paweł Brukszo, druga była Grażyna Hołojuch a trzeci Gregor Korpas. W klasie motocykli pierwsze miejsce na podium zajął Grzegorz Chromik, drugi był Wiktor Paul, trzecie miejsce zajęły panie, Magdalena Pękala i Magdalena Lipka.

Zawodnikom wręczono dodatkowe puchary ufundowane przez Automobilklub Wielkopolski, w następujących kategoriach: dla najlepszej załogi kobiecej-Marii Kramarczyk (Automobilklub Krakowski) dla najlepszego motocyklisty-Grzegorzowi Chromikowi (Automobilklub Polski), dla najmłodszego zawodnika-Amadeuszowi Kucembie (Automobilklub Wielkopolski), a także puchar pechowca, solidarnie odebrany przez wszystkich motocyklistów, którym co prawda z dużym opóźnieniem, ze względu na ciągle psujące się pojazdy, ale udało się ukończyć rajd. Puchar za próby sprawności, ufundowany przez Radio Merkury, zdobył Marcin Stryczak (Automobilklub Częstochowski). Kolejne zmagania odbędą się już za rok. Wszystkim załogom dziękujemy za udział w Rajdzie.