01-04.09.2011 XXXVIII POZNAŃSKI MIĘDZYNARODOWY RAJD POJAZDÓW ZABYTKOWYCH

 

 

FOTO

 

FOTO AW - T. Cichacka

 

FOTO WYŚCIG - M. Wiśniewska

FOTO STARY R. - M. Wiśniewska

 

FOTO WYŚCIG - RADOR

FOTO - A. FURMANOWSKA

 

FOTO AUTO BYDGOSZCZ

 
 

WYNIKI

KLASYFIKACJA GENERALNA KLASYFIKACJA PRÓB SPORTOWYCH
KONKURS ELEGANCJI KLASA POST 1945
KLASA POST 1965 KLASA PRE 1945

WYŚCIG POJAZDÓW ZABYTKOWYCH

 

XXXVIII Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych 2011 from filmopasja-pl on Vimeo.

   

PROGRAM RAJDU

PROGRAM RAJDU (pdf)

   
PATRONAT HONOROWY: Prezydent Miasta Poznania
i Burmistrz Wrześni
Patronat medialny: Radio Merkury
i TVP Poznań.
 

SPONSOR GENERALNY

 

SPONSORZY

 

Jak co roku na początku września Poznań był miejscem święta zabytkowej motoryzacji. To tu bowiem odbywa się najstarszy rajd pojazdów zabytkowych w Polsce. XXXVIII Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych odbywał się w dniach 1-4 września. Patronat honorowy na imprezą sprawowali Prezydent Miasta Poznania i Burmistrz Wrześni. Udział wzięło w nim 60 załóg z całej Polski. Były też załogi z Niemiec, Holandii i Rosji. Najstarszym samochodem na rajdzie był Dodge Brothers 30 Phaetton z 1919 roku. Obok niego na starcie stanęły Overland 91 Tourer z 1923, NASH z 1926, Dixi DA1 z 1928, dwa Fordy A z 1929 roku, Mercedes W21 200c z 1934 roku oraz świeżo odrestaurowany Singer 9 Roadster z 1939 roku. Bazą imprezy był Camping & Hotel Malta w Poznaniu.

Trasa rajdu podzielona była na dwa etapy. Pierwszego dnia (piątek) zawodnicy mieli do pokonania trasę długości 95 km. Z bazy, po wykonaniu próby sportowej, zawodnicy zawitali do siedziby firmy „PIMAR”, gdzie wykonali 2 próby Oceny Techniki Jazdy. Najlepszym kierowcą na tych próbach okazał się Grzegorz Soboń z Automobilklubu Lubelskiego. Nagrodą za to był puchar ufundowany przez gospodarzy. Dalej zawodnicy udali się do Pałacu w Rogalinie. Dzięki uprzejmości Dyrekcji Muzeum Narodowego w Poznaniu mogli wjechać na teren, zwiedzić pałac i wykonać test z historii motoryzacji przygotowany jak zwykle profesjonalnie przez znawcę tematu Andrzeja Domowicza. Dalsza trasa wiodła przez Puszczykowo, Skórzewo na Tor „Poznań”. Po wykonaniu 2 prób sportowych mogli przypatrywać się motocyklistom, którzy w tym dniu rozgrywali swoje zawody. Po wyścigach motocyklowych na starcie stanęli ci uczestnicy rajdu pojazdów zabytkowych, którzy zadeklarowali udział w VIII Międzynarodowym Wyścigu Pojazdów Zabytkowych na Torze „Poznań. Wyścig nie był obowiązkowym punktem programu rajdowego, ale zgromadził na starcie blisko 70% uczestników rajdu. Zawodnicy zostali podzieleni na 4 klasy. W klasie I samochodów wyprodukowanych przed 1945 rokiem zwyciężył Witold Hołubowicz we wspomnianym wyżej Singerze 9 Roadster. Samochody powojenne zostały podzielone na klasy według mocy silnika. W klasie do 80 KM zwyciężył Robert Roszyk (Fiat 128s), w klasie do 160 KM wygrał Paweł Brukszo jadący Porsche 911T, a w klasie samochodów najmocniejszych – Mirosław Miernik w Fiacie 131 Abarth. Warto odnotować udział jedynej przedstawicielki płci pięknej – za kierownicą Austina Healeya zasiadła Zuzanna Ciurzyńska i nieźle sobie w gronie facetów radziła.

Drugi dzień rajdu był bardzo bogaty w wydarzenia i jak się później okazało także znaczący dla końcowej klasyfikacji rajdu. Uczestnicy mieli do pokonania aż 124 km. Zaczęło się jak poprzedniego dnia od próby sportowej tuż po starcie. Potem zawodnicy pojechali w okolice Swarzędza, gdzie na odcinku między Nową Wsią a Zalasewem rozwiązywali zadanie pod nazwą „Róża Wiatrów” polegające na przejechaniu w określonym czasie zakodowanej wg specjalnych zasad trasy. Organizatorzy na czele z autorem trasy Markiem Furmanowskim przygotowali to zadanie bezbłędnie i precyzyjnie co sprawiło, że zawodnicy, którzy jechali uważnie nie popełnili błędów a jeśli jeszcze zmieścili się w wyznaczonym czasie to był to „milowy krok” do zwycięstwa w całym rajdzie. Po tym krótkim ale wyczerpującym odcinku trasa zaprowadziła zawodników do Wrześni. Tutaj na Rynku odbył się konkurs elegancji o Puchar Burmistrza Wrześni. Puchary były trzy – I miejsce przyznane zostało Piotrowi Roszkiewiczowi i jego Overlandowi z 1923 roku, II miejsce otrzymał Józef Kocemba jadący Chevroletem Fleetline z 1946 r. w barwach amerykańskej policji a III miejsce przypadło Gerardowi Karpisiakowi i jego Fordowi Mustangowi model Fastback z 1968 roku. Zanim zawodnicy udali się w dalszą trasę mieli do wykonania ostatnią już próbę sportową. Klasyfikację prób sportowych wygrał Maciej Kamieński (Automobilklub Polski) jadący najmniejszym samochodem na rajdzie Austin Mini MkII. Puchar dla zwycięzcy tej klasyfikacji ufundowało Radio „Merkury”, które wraz z TVP Poznań było patronem medialnym imprezy. Kulminacyjnym momentem rajdu był jak zawsze konkurs elegancji odbywający się na Starym Rynku w Poznaniu. Tłumy poznaniaków oglądających pięknie utrzymane pojazdy i ich załogi w strojach z czasów wyprodukowania pojazdu, świadczą o tym, że ta impreza jest miastu potrzebna i doskonale wpisuje się w krajobraz Starego Rynku. Nawet wtedy gdy w tym samym czasie i miejscu odbywa się parada dudziarzy z całego świata. Tegoroczny pokaz na Starym Rynku został przygotowany we współpracy z firmą Mercedes Benz Duda Cars, która była sponsorem generalnym rajdu i świętowała jubileusz 125 lecia wyprodukowania pierwszego samochodu. Taki scenariusz spowodował, że zaproszono na pokaz właścicieli mercedesów z Automobilklubu Wielkopolski, którzy wraz z mercedesami uczestników rajdu stworzyli piękną kawalkadę 21 pojazdów będącą świadectwem historii tej marki. W konkursie elegancji wyróżnionych zostało równorzędnie 5 pojazdów i ich załogi; Były to (w kolejności wieku pojazdu): Bert Guezen i Bert Kuiper (Holandia) – Ford A (1929), Witold i Ewa Hołubowicz – Singer 9 Roadster (1939), Ryszard Krzysztofik i Waldemar Wasiński – MG TD (1952), Dmitruy i Irina Shterenberg (Rosja) – Wołga Gaz-21, Paweł Bąkowski i Daria Badowska – Mercedes W111 (1962).

W sobotę wieczorem tradycyjny Bal Komandorski zakończył imprezę. Ogłoszono wyniki i wręczono puchary. Puchar Prezydenta Miasta Poznania za I miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu zdobyła załoga Macieja Kamieńskiego, który jechał z synkiem Mikołajem samochodem Austin Mini.
Drugie miejsce zajęła załoga Bartosza i Sylwii Balickich z Automobilklubu Beskidzkiego jadących MG B GT z 1973 roku, a trzecie miejsce zajęli Grażyna Hołojuch – Erwin Meisel reprezentujących KKS Jura Moto-Sport w samochodzie Fiat 124 Soprt z 1970 roku. Podsumowano także X rundę Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych. Wyniki w poszczególnych klasach prezentują tabele powyżej. Nagrodzona została też najlepsza załoga kobieca – Iwona Robak i Sylwia Nogajewska z Automobilklubu Wielkopolski, które w klasyfikacji rajdu zajęły wysokie 8 miejsce. Specjalny puchar dla załogi przybyłej z najdalszego miejsca przypadł Rosjanom Dmitruyowi i Irinie Shterenberg, którzy trasę z Sankt Petersburga swoją Wołgą pokonali na kołach.

Rajd przeszedł do historii. W ocenie uczestników i obserwatora z PZM była to wspaniale zorganizowana impreza czego dowodem są podziękowania dla organizatorów złożone na ręce Komandor Hani Furmanowskiej, która zawsze tworzy miłą atmosferę wśród zawodników i świetnie kieruje zespołem działaczy z Automobilklubu Wielkopolski. Podziękowania należą sie również sponsorom, dzięki którym impreza zyskała odpowiednią rangę i oprawę.

Tekst - G. Rybak