42 Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów
Zabytkowych
Już po raz czterdziesty drugi w dniach 10-13 września 2015 roku
Automobilklub Wielkopolski zorganizował Poznański Międzynarodowy
Rajd Pojazdów Zabytkowych. Impreza odbyła się pod patronatem
honorowym Wojewody Wielkopolskiego Pana Piotra Florka, Marszałka
Województwa Wielkopolskiego Pana Marka Woźniaka i Starosty
Poznańskiego Pana Jana Grabkowskiego a wzięło w niej udział 46
załóg z różnych stron Polski oraz z Anglii i Holandii.
Najstarszymi pojazdami były 4 motocykle: Harley-Davidson JD z
1924, BSA 500 De Lux z 1926, Zenith 680 Sport z 1927 oraz
Peugeot P105 Special Sport z 1929r. Wśród samochodów uwagę
przykuwały: reprezentant bardzo rzadko występującej marki
Peerles 67 z 1925 roku, Peugeot 303 Cabrio z 1937 oraz Chevrolet
Corvette Convertible z 1967.
Bazą rajdu już po raz trzeci był Hotel „Delicjusz” w Trzebawiu.
W tym roku wprowadzono kilka nowinek organizacyjnych. Już w
czwartek uczestnicy ze sportowym zacięciem zamiast do bazy rajdu
zostali skierowani na Tor „Poznań” gdzie mieli okazję wziąć
udział w Memoriale im. Henryka Rucińskiego czyli w szybkiej
jeździe po jedynym w Polsce torze wyścigowym pod okiem
wykwalifikowanych sędziów sportu samochodowego. Mimo tego, że
nie był to obowiązkowy punkt programu rajdu to jednak na starcie
pojawiło się ponad 70% uczestników rajdu. Zawodnicy zostali
podzieleni na 4 klasy. Klasa I samochodów wyprodukowanych przed
1945 rokiem wystartowała jak wyścigach Le Mans z dawnych lat
czyli na sygnał startera kierowcy dobiegali do swoich pojazdów
uruchamiali silniki i ruszali w trasę. W klasie tej zwyciężył
Krzysztof Kempiński w Willysie MB z 1942 roku. W klasie
motocykli I miejsce wywalczył Bartosz Bergandy (BSA). Samochody
powojenne zostały podzielone na klasy według mocy silnika. W
klasie do 80 KM zwyciężył Robert Roszyk (Fiat 128s), w klasie do
160 KM wygrał Bartosz Wesołowski, a w klasie samochodów
najmocniejszych – Marian Pudełko w Chevrolecie Corvette
Convertible. Puchary i tradycyjne szampany wręczyli Prezes
Automobilklubu Wielkopolski oraz ich fundator Karol
Dzialoszyński. Firmy Pana Dzialoszyńskiego – Inter Consult i
Winosfera ufundowały też cenne nagrody pieniężne dla trzech
pierwszych zawodników w każdej z klas.
Po emocjach sportowych następnego dnia (piątek) zawodnicy
wyruszyli na blisko 130 kilometrową trasę, która prowadziła z
bazy rajdu przez Buk do Wąsowa gdzie w Pałacu zostali
poczęstowani kawą i pysznymi pączkami a w pobliskim folwarku
wykonali konkurencję Oceny Techniki Jazdy. Dalej trasa
prowadziła do Nowego Tomyśla. Tutaj dzięki gościnności władz
miasta uczestnicy zostali zaproszeni do zwiedzenia Muzeum
Wikliniarstwa i Chmielarstwa. W pobliskiej Paproci odbyły się
dwie konkurencje sportowe. W drodze powrotnej do bazy uczestnicy
zatrzymali się w Pałacu w Porażynie i w Sielinku. Trasa drugiego
dnia rajdu liczyła 104 km i prowadziła przez Jeziory w
Wielkopolskim Parku Narodowym, Bnin, gdzie rozegrano tzw.”różę
wiatrów” zawsze budzącą niezrozumiałe negatywne emocje wśród
uczestników. W dalszej kolejności zawodnicy odwiedzili
Zaniemyśl, Dwór w Koszutach i Pierzchno gdzie dzięki uprzejmości
firmy „Jarpol” rozegrano kolejną konkurencję sportową. W ten
sposób dotarli pod Zamek w Kórniku. Tutaj otrzymali od
przewodników lekcję historii. Do spotkania z gospodynią zamku
„Białą Damą” jednak nie doszło.
Kulminacyjnym momentem rajdu był jak zawsze konkurs elegancji,
który tym razem odbył się w centralnym miejscu Kórnika.
Specjalne jury wybrało najlepiej prezentujące się załogi w
strojach adekwatnych do wieku i charakteru poojazdu a puchary
dla zwycięzców w poszczególnych kategoriach wiekowych ufundował
Burmistrz Kórnika Pan Jerzy Lechnerowski. W klasie samochodów
najstarszych wyróżniona została załoga Maciej Wrona-Anna
Fedyna-Wrona w Willysie, w klasie post 1945 – Tomasz i Wiktoria
Kaczmarek w Citroenie BL11, w klasie post-1960 – Bartłomiej i
Ewa Ważyńscy i ich Borgward Isabela a w klasie post-1970 –
Sławomir Mizera i Dorota Ambroziak jadący Chevrolettem Corvettą.
W sobotę wieczorem tradycyjny Bal Komandorski zakończył imprezę.
Ogłoszono wyniki i wręczono nagrody. Za I miejsce w klasyfikacji
generalnej rajdu puchary otrzymali Marian i Barbara Pudełko.
Podsumowano także XIV rundę Mistrzostw Polski Pojazdów
Zabytkowych. Ponieważ była to ostatnia runda decydująca o
tytułach mistrzowskich, wyniki wzbudzały dużo niezdrowych emocji
do samego końca. Szkoda, że chęć zwycięstwa za wszelką cenę
przysłania niektórym załogom radość spotkania wśród ludzi,
których łączy wspólna pasja. Nagrody przyznano w czterech
klasach pre1945, post1945, post1960 i post1970. W tych samych
klasach trofea zdobyli także najlepsi kierowcy na próbach
sportowych. Nagrodzona została też najlepsza załoga kobieca.
Więcej informacji, zdjęć i szczegółowe wyniki można zobaczyć na
stronie internetowej Automobilklubu Wielkopolski:
www.aw.poznan.pl.
Podziękowania należą się sponsorom, dzięki którym impreza
zyskała odpowiednią rangę i oprawę oraz organizatorom, którzy
włożyli ogrom pracy, aby rajd sprostał oczekiwaniom uczestników.
Tekst: Grzegorz Rybak |