43 Poznański Międzynarodowy Rajd
Pojazdów Zabytkowych
43 Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych
przeszedł do historii. Kolejną edycję najstarszego rajdu
weteranów szos w Polsce Automobilklub Wielkopolski
zorganizował w dniu 10 września 2016 roku. W Komitecie
Honorowym Rajdu zasiedli Marszałek Województwa
Wielkopolskiego Marek Woźniak, Starosta Nowotomyski Ireneusz
Kozecki i Burmistrz Nowego Tomyśla dr Włodzimierz Hibner. Na
Tor „Poznań” gdzie odbył się start do rajdu przyjechały 42
załogi z różnych stron Polski. Najstarszymi pojazdami były
Aero 30 z 1935 roku, Ford Roadster z 1937, Singer 9 Roadster
oraz Opel Olimpia – oba z z 1939 roku i te samochody jako
pierwsze wyjechały na około 120 km trasę wiodącą przez
Lusowo, Duszniki, Brody, gdzie na terenie Rolniczego
Gospodarstwa Doświadczalnego Uniwersytetu Przyrodniczego
rozegrane zostały ciekawe konkurencje, do Nowego Tomyśla.
Tu, w sąsiedztwie zapisanego w Księdze Rekordów Guinessa
największego na świecie wiklinowego kosza nastąpił
kulminacyjny moment rajdu jakim zawsze jest konkurs
elegancji. Specjalne jury wybrało 5 najlepiej prezentujących
się załóg w strojach adekwatnych do wieku i charakteru
pojazdu a puchary dla zwycięzców ufundował Burmistrz Nowego
Tomyśla. Wyróżnione załogi to: Grażyna i Andrzej Kamińscy w
Oplu Olimpii, Barbara i Grzegorz Miara i ich Triumph Herald,
Paulina Garcon i Ewelina Polus jadące Mercedesem 280 SE,
Andrzej Wieczorkiewicz i Szymon Rożnowicz w Fiacie 128 Sport
oraz Anna i Wojciech Henschke w Mercedesie 560 SL. Druga
część trasy rozpoczęła się dość trudną próbą sportową i
konkurencją Oceny Techniki Jazdy rozegranymi na placu Urzędu
Celnego w Nowym Tomyślu. Dalej trasa wiodła przez Sielinko,
gdzie uczestnicy byli gośćmi klubu motocyklowego
kultywującego historię pierwszego polskiego motocykla Lech,
Opalenicę, Skrzynki, Dopiewo do Fiałkowa. Tu w Stacji
Kontroli Pojazdów prowadzonej przez pasjonata starej
motoryzacji Zbyszka Koprasa była zlokalizowana meta, kolejne
konkurencje i słodki poczęstunek.
W przeddzień rajdu, w piątek na Torze „Poznań” spotkali się
amatorzy sportowych emocji aby wziąć udział w Memoriale im.
Henryka Rucińskiego czyli w szybkiej jeździe po jedynym w
Polsce torze wyścigowym pod okiem wykwalifikowanych sędziów
sportu samochodowego. Zawodnicy zostali podzieleni na 5 klas
(w tym motocyklowa). Klasa I samochodów wyprodukowanych
przed 1945 rokiem wystartowała jak wyścigach Le Mans z
dawnych lat czyli na sygnał startera kierowcy dobiegali do
swoich pojazdów uruchamiali silniki i ruszali w trasę.
Puchary i oryginalne dyplomy ufundowane przez Firmy Inter
Consult i Winosfera wręczyli Prezes Automobilklubu
Wielkopolski oraz wnuczka Henryka Rucińskiego – Ewa
Kempińska. Wspomniane firmy należące do Rodziny Pana Henryka
ufundowały też cenne nagrody pieniężne dla trzech pierwszych
zawodników w każdej z klas.
W sobotę wieczorem podczas turystycznej kolacji ogłoszono
wyniki i wręczono nagrody. Za I miejsce w klasyfikacji
generalnej rajdu puchar Marszałka Województwa
Wielkopolskiego otrzymali Halina i Piotr Małeccy. Pucharami
Starosty Nowotomyskiego nagrodzono najlepszych zawodników na
próbach sportowych i OTJ. Tę klasyfikację wygrał Michał
Bargiel.
Więcej informacji, zdjęć i szczegółowe wyniki można zobaczyć
na stronie internetowej Automobilklubu Wielkopolski:
www.aw.poznan.pl.
Podziękowania należą się sponsorom, dzięki którym impreza
zyskała odpowiednią rangę i oprawę oraz organizatorom,
którzy włożyli ogrom pracy, aby rajd sprostał oczekiwaniom
uczestników.
Tekst: Grzegorz Rybak
|