09-10.09.2016 - 43 POZNAŃSKI MIĘDZYNARODOWY RAJD POJAZDÓW ZABYTKOWYCH
 
FOTO
FOTO - T. CICHACKA

FOTO1 - A. FURMANOWSKA

FOTO2 - A. FURMANOWSKA

WYNIKI
WYNIKI RAJD WYNIKI SZ + OTJ
WYNIKI MEMORIAŁ
KLASA 1 KLASA 2 KLASA 3 KLASA 4
KOMITET HONOROWY
Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak
Starosta Nowotomyski Ireneusz Kozecki
Burmistrz Nowego Tomyśla dr Włodzimierz Hibner
PATRONAT MEDIALNY

43 Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych
43 Poznański Międzynarodowy Rajd Pojazdów Zabytkowych przeszedł do historii. Kolejną edycję najstarszego rajdu weteranów szos w Polsce Automobilklub Wielkopolski zorganizował w dniu 10 września 2016 roku. W Komitecie Honorowym Rajdu zasiedli Marszałek Województwa Wielkopolskiego Marek Woźniak, Starosta Nowotomyski Ireneusz Kozecki i Burmistrz Nowego Tomyśla dr Włodzimierz Hibner. Na Tor „Poznań” gdzie odbył się start do rajdu przyjechały 42 załogi z różnych stron Polski. Najstarszymi pojazdami były Aero 30 z 1935 roku, Ford Roadster z 1937, Singer 9 Roadster oraz Opel Olimpia – oba z z 1939 roku i te samochody jako pierwsze wyjechały na około 120 km trasę wiodącą przez Lusowo, Duszniki, Brody, gdzie na terenie Rolniczego Gospodarstwa Doświadczalnego Uniwersytetu Przyrodniczego rozegrane zostały ciekawe konkurencje, do Nowego Tomyśla. Tu, w sąsiedztwie zapisanego w Księdze Rekordów Guinessa największego na świecie wiklinowego kosza nastąpił kulminacyjny moment rajdu jakim zawsze jest konkurs elegancji. Specjalne jury wybrało 5 najlepiej prezentujących się załóg w strojach adekwatnych do wieku i charakteru pojazdu a puchary dla zwycięzców ufundował Burmistrz Nowego Tomyśla. Wyróżnione załogi to: Grażyna i Andrzej Kamińscy w Oplu Olimpii, Barbara i Grzegorz Miara i ich Triumph Herald, Paulina Garcon i Ewelina Polus jadące Mercedesem 280 SE, Andrzej Wieczorkiewicz i Szymon Rożnowicz w Fiacie 128 Sport oraz Anna i Wojciech Henschke w Mercedesie 560 SL. Druga część trasy rozpoczęła się dość trudną próbą sportową i konkurencją Oceny Techniki Jazdy rozegranymi na placu Urzędu Celnego w Nowym Tomyślu. Dalej trasa wiodła przez Sielinko, gdzie uczestnicy byli gośćmi klubu motocyklowego kultywującego historię pierwszego polskiego motocykla Lech, Opalenicę, Skrzynki, Dopiewo do Fiałkowa. Tu w Stacji Kontroli Pojazdów prowadzonej przez pasjonata starej motoryzacji Zbyszka Koprasa była zlokalizowana meta, kolejne konkurencje i słodki poczęstunek.
W przeddzień rajdu, w piątek na Torze „Poznań” spotkali się amatorzy sportowych emocji aby wziąć udział w Memoriale im. Henryka Rucińskiego czyli w szybkiej jeździe po jedynym w Polsce torze wyścigowym pod okiem wykwalifikowanych sędziów sportu samochodowego. Zawodnicy zostali podzieleni na 5 klas (w tym motocyklowa). Klasa I samochodów wyprodukowanych przed 1945 rokiem wystartowała jak wyścigach Le Mans z dawnych lat czyli na sygnał startera kierowcy dobiegali do swoich pojazdów uruchamiali silniki i ruszali w trasę. Puchary i oryginalne dyplomy ufundowane przez Firmy Inter Consult i Winosfera wręczyli Prezes Automobilklubu Wielkopolski oraz wnuczka Henryka Rucińskiego – Ewa Kempińska. Wspomniane firmy należące do Rodziny Pana Henryka ufundowały też cenne nagrody pieniężne dla trzech pierwszych zawodników w każdej z klas.
W sobotę wieczorem podczas turystycznej kolacji ogłoszono wyniki i wręczono nagrody. Za I miejsce w klasyfikacji generalnej rajdu puchar Marszałka Województwa Wielkopolskiego otrzymali Halina i Piotr Małeccy. Pucharami Starosty Nowotomyskiego nagrodzono najlepszych zawodników na próbach sportowych i OTJ. Tę klasyfikację wygrał Michał Bargiel.
Więcej informacji, zdjęć i szczegółowe wyniki można zobaczyć na stronie internetowej Automobilklubu Wielkopolski: www.aw.poznan.pl.
Podziękowania należą się sponsorom, dzięki którym impreza zyskała odpowiednią rangę i oprawę oraz organizatorom, którzy włożyli ogrom pracy, aby rajd sprostał oczekiwaniom uczestników.


Tekst: Grzegorz Rybak